Kde je ten násobilkový pes zakopaný?

Autor: Ján Macek | 22.10.2014 o 18:40 | (upravené 23.10.2014 o 16:55) Karma článku: 11,90 | Prečítané:  2080x

Na hodine informatiky mi šiestaci neboli schopní okamžite spamäti vypočítať banálne príklady typu - 10:5, 1000:5, 10 000:5, 100 000:5. Opýtal som sa žiaka, ktorý sedel najbližšie, či sa na prvom stupni učili malú násobilku naspamäť. Jeho odpoveď? - "Pani učiteľka nás učila takéto príklady sčítavať, rozoberať a my ich nevieme rýchlo spamäti vynásobiť a vydeliť." Rozhodol som sa opýtať pani učiteľky, či je to pravda a hľadať, kde je ten násobilkový pes zakopaný.

Pani učiteľku som oboznámil s problémom a zopakoval jej slová bývalého žiaka. Po prekvapenej reakcii mi povedala, že naopak, ona deti učí násobilku naspamäť, aj keď ju podľa učebných plánov učiť nemá a že dokonca má kvôli tomu problémy s rodičmi, ktorí jej vytýkajú, že má na deti prehnané nároky a že tie učebné plány a učebnice stoja za figu. Po jej vysvetlení som začal tušiť, kde je násobilkový pes zakopaný.

V jedálni a na chodbách školy som oslovil kolegyne z 1. stupňa a matematikárky z II. stupňa. Pani učiteľky z I. stupňa mi všetky povedali, že oni tiež učia deti násobilku naspamäť a to dokonca aj napriek výčitkám niektorých rodičov. "Prečo sa to niektorým mamičkám nepáčilo?" - bola moja otázka. "Nuž preto, lebo to nie je v učebniciach a niektorým mamičkám sa zdalo, že zaťažujeme deti zbytočným učivom." - bola ich odpoveď. Ostal som v šoku. Jedna pani učiteľka ma dokonca oboznámila s tým, že ona si dala pre istotu na rodičovskom stretnutí odhlasovať   súhlas s učením násobilky naspamäť. Zdá sa vám to zvláštne?

Nuž  v našom školstve je veľa zvláštností. Napríklad sa často teoretizuje o tom, že učiteľ má byť osobnosť, má byť kreatívny, všestranný a podobne, ale popritom sa musí držať popletených podivuhodných učebných plánov, učebníc ktoré stoja za figu, prípadne za nič, lebo ani nie sú a tak kreatívny a všestranný učiteľ neustále naráža na prekážky, ktoré mu hádžu zhora pod nohy a ...to by bolo na ďalší blog. 

Prelistoval som učebnice matematiky pre 3. a 4. ročník. Hľadal som násobenie a delenie. Násobenie pre tretí ročník v učebnici dodávanej "zadarmo" štátom (sú aj iné, čo ministerstvo neplatí a platia si ich rodičia) je podané typom úloh s neustálym sčítavaním.

Napríklad úloha: Počítaj podľa vzoru. Vzor: 5.8=8+8+8+8+8=40
Alebo...Zapíš pomocou násobenia a vypočítaj. Vzor:7+7+7=3.7=21
Prípadne...Koľko čísel 6 musíš sčítať, aby si dostal číslo a,24 b,36 c,48 d,54

Tieto príklady sú fajn vtedy, ak sa vysvetľuje násobenie. Problém ale je, že ono v tej tretiackej učebnici sú zväčša len tieto príklady a násobenia je málo a delenia ešte menej. Napríklad učebnica matematiky pre tretí ročník má 64 strán a z nej len 12 strán  je venovaných násobeniu a deleniu. Čo sa týka zrejme pre mňa logického odstupňovania postupného násobenia 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10, tak som tam nič také nenašiel. Nenájdete žiadnu stručnú a výraznu tabuľku s násobením po 6 či 8, nenájdete žiadnu postupnosť násobenia od 1 ku 10,  skáče sa od buka do buka. Deti donekonečna  sčítavajú a odčítavajú čísla do 100, 1000 a 10000.  Učebnica je tým zahltená, je to banálne a trápne zabíjanie času, ktorý by sa dal využiť na trénovanie žiakov v násobilke. Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku!

Kolegyne mi pri rozhovore potvrdili, že kvôli problémom s učebnicami a s poslednou reformou musia zabíjať čas kopírovaním pracovných listov (nekvalitná učebnica=radosť predajcov kopíriek a smútok daňovníkov), vytvárať rôzne úlohy, trénovať deti v násobilke, ktorú ani poriadne v učebnici nenájdete. Záver som si teda urobil taký, že problém je v osnovách, nekvalitných učebniciach a bohužiaľ aj v mamičkách, ktorým sa zrejme nepáči, že sa musia svojim deťom doma venovať a skúšať ich násobilku.

Niekedy sa násobenie učilo už v druhom ročníku. Žiaci sa násobilku naučili naspamäť a museli ju sypať z rukáva. Teraz nútime deti donekonečna rozmýšľať, ako spočítať 5.9 a keď na to po dlhšej chvíli žiak príde, tak sa tešíme, že logicky uvažuje. Šikovní žiaci sa nudia. Tým menej šikovným by zas pomohol tréning. A keď mi potom príde taký žiak-logik do šiesteho ročníka a ja na neho vybafnem 10 000:5 !?, tak čakám a čakám a čakám, až kým sa nesústredí na to, ako sa to počíta.

Problém nie je v tom, že by žiaci nevedeli tieto banálne príklady spočítať, problém je v tom, že žiaci sa nenaučili niektoré veci naspamäť, pretože sa naspamäť neučili, pretože sa už dosť dlho presadzujú na prvý pohľad ušľachtilé myšlienky typu, že memorovanie je zlé a že žiaci majú na všetko prísť sami, má sa rozvíjať ich logika etc.. jednoducho to, čo je v pedagogickej teoretickej móde.

Týmto blogom "ďakujem" reformistom matematiky, ktorí na I. stupni zaviedli učenie sa malej násobilky pomocou nekonečného "logického" rozoberania, teda nie učenie sa naspamäť (prastará metóda - a budete to sypať ako z rukáva aj o polnoci!!!) a zabili tak plno času, ktorý mohli žiaci venovať niečomu skutočne logickému. A ešte odkazujem matematickým reformistom, schvaľovateľom a vydavateľom učebníc, že nech sa občas pozrú (napríklad na facebooku), aký na učebnice majú názor učitelia a učiteľky matematiky.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

RTVS nie je vaša televízia (píše Michal Havran)

Krajinu neurobíte prosperujúcejšou tak, že budete určovať, kto a kde s vami môže diskutovať.

KOMENTÁRE

Čistými rukami proti stúpencom čistej rasy

Akákoľvek akcia proti extrémizmu vyznie dôveryhodne, keď ju vykonávajú inštitúcie zastupujúce spravodlivý štát.

DOMOV

Polícia obvinila poslanca ĽSNS, opozícia ju kritizuje

Stanislava Mizíka polícia odviedla počas rokovania v parlamente.


Už ste čítali?