reklama

Spása nášho školstva

Pred rokom som sa nazlostil a za mesiac a pol získal 30 kreditov. Môj plat sa tým pádom zvýšil o 6 %  (43,50 €). Moji žiaci sa tomu veľmi tešili a tešia. Majú tým pádom šikovnejšieho, kvalitnejšieho 30 kreditového učiteľa, ktorý ich naučí o 6 % viac. Aj rodičov mojich žiakov to nesmierne potešilo. 6 % zvýšenie vedomostí u ich ratolestí je už bytostne hmatateľné! Nemilý dôsledok toho je, že už pol roka mi neustále vyvolávajú a presviedčajú ma, aby som absolvoval nejaké ďalšie vzdelávania a získal ďalších 30 kreditov. Niektorí ma dokonca chceli pozvať na pivo a presvedčiť ma, že by som si mal urobiť aj 2. kvalifikačnú skúšku. Bol by som tým pádom 2 x kvalitnejší učiteľ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Ale ja som lenivec a manželka, mysliac na rodinný rozpočet, mi občas povie, že aj....Nuž, ale to je jedno. Každopádne, občas mám kvôli mojej neochote chodiť na kreditné školenia výčitky svedomia. Samozrejme nie kvôli vyššiemu platu, ktorý som už dávno mohol mať, ale kvôli nemým výčitkám v očiach mojich žiakov. A niekedy nie sú len nemé. Minule sa cez prestávku na chodbe školy rozplakal jeden ôsmak. Keď som sa ho pýtal čo ho trápi, tak mi vzlykajúc vyčítal málo nazbieraných kreditov. Sľúbil som mu, že sa polepším. Nuž, musím uznať, že svojou neochotou zúčastňovať sa na akreditovanom vzdelávaní, som žiakov pripravil o dvojnásobok vedomostí. Priznám sa, niekedy kvôli tomu nemôžem spať.

Našťastie mnohé moje kolegyne a kolegovia neboli tak neprezieraví a leniví ako ja a už dávno si tie kredity nazbierali. Teda pardon! Nešlo o kredity, ale o vylepšenie ich vzdelania, ktoré im na pedagogických fakultách síce poskytli, ale asi nebolo nič moc, keď nám vymysleli akreditované vzdelávanie.

Ako som už načrtol, žiaci majú z akreditovaných školení pre učiteľov radosť. Nie preto, že im odpadne vyučovacia hodina pre neprítomnosť práve školiaceho sa učiteľa, ale preto, že sa tešia na vyškoleného vylepšeného učiteľa. Ak učí učiteľ s druhou kvalifikačnou skúškou a 60 kreditmi, žiaci to hneď rozpoznajú. Napríklad dôkazom toho je jav (a je to úplne bežné), že žiaci cez prestávky vybiehajú vzrušení z triedy a delia sa so spolužiakmi z iných tried so zážitkami z hodiny, na ktorej ich vyučoval atestovaný a kreditmi ovenčený učiteľ. To by ste mali vidieť ten cvrkot o tom, čo všetko sa na hodine dozvedeli a naučili!

Z tried, kde učili dvojnásobne kvalifikovaní a „kreditovaní“ učitelia, žiaci vybiehajú dvojnásobne vzrušenejší, až sa človek niekedy bojí, aby mu nevrazili do brucha. Dosť ma mrzí, že žiaci z mojej triedy sa len smutne pozerajú a ticho závidia. Keď vidím ten smútok, tak ich utešujem a presviedčam, že aj oni môžu dosiahnuť vzdelávaciu nirvánu, len stačí byť usilovný, tvrdo na sebe pracovať, čudovať sa nad vesmírom, kriticky rozoberať známe fakty a neustále si klásť nové otázky a že tie kredity a atestácie sú somarina. Neveria mi, podobne ako mnohí na MPC, či na ministerstve školstva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes už nikto nepochybuje, teda okrem mňa pesimistu, že akreditované školenia priniesli školstvu kvalitatívny skok. Síce ešte tá Slovenská komora učiteľov sem tam niečo pesimisticky zadudre o akreditovaných školeniach, ale to oni len tak, aby reč nestála. Až budú znovu uverejnené výsledky testov PISA, tak SKU sklapne a verejnosť bude fascinovaná, ako radikálne zvýšili kvalitu nášho školstva. Bude jasné, že ten kto vymyslel akreditované školenia, myslel minimálne 30 rokov dopredu.

Tuším to bol Mikolaj. Poslanci NR, ktorí hlasovali za zákon č.317/2009 a jeho novely, budú v budúcnosti velebení pre svoju prezieravosť a osvietenosť. Mária Terézia bude so svojimi reformami nepodstatná postavička. Čert s ňou, veď máme 21. storočie! Budúce generácie sa odmenia tvorcom akreditovaného vzdelávania medailou. A nielen medailou svätého Gorazda, ale aj medailou Komenského, či Montessori! A možno tí učitelia, čo sa vďaky dožijú, dostanú od fanyniek Waldorfskej školy vlastnoručne upečenú tortu.

Je škoda, že sa akreditovaným školeniam viac nevenujú tie mainstreamové média,či čo to je, a nenapíšu aspoň jednu analyticko-syntetickú reportáž za mesiac. Pre čitateľov by bola napríklad určite zaujímavá reportáž z trojdňového vzdelávania niekde vo Vysokých Tatrách. Televízie by mohli priniesť zo školení živé vstupy, poslanci NR by mohli robiť na školeniach poslanecké prieskumy a krochkať pri tom blahom nad svojou prezieravosťou. Tá ignorancia akreditovaných školení zo strany novinárov je smutná.

Možno sa to nepísanie dá vysvetliť tým, že novinárov už nestihli učiť učitelia s kvalifikačnými skúškami a dnešní novinári tým pádom nepochopili, ako je táto téma pre spoločnosť relevantná. No nič, netreba zúfať! Až nastúpi za pár rokov do redakcií mladá novinárska krv, tak si verejnosť bude klásť otázku, čo zapríčinilo tento náhly skok v kvalite slovenských novín a samozrejme aj vzdelania občanov Slovenska. Bude jasné, že je to dôsledok akreditovaného vzdelávania pre učiteľov a že to bola spása nášho školstva v ten pravý čas!

Je vynikajúce a chvályhodné, že peniaze daňovníkov EU (teda aj my sme prispeli a sme na to iste pyšní!) boli v školstve investované do ďalšieho vzdelávania učiteľov. Neviem len, či tie stovky miliónov eur (momentálne vraj vyčerpali cca 350 miliónov €???) stačili pokryť ten hlad po vzdelávaní v pedagogickej verejnosti. Aj optimisti sa obávajú, že 1419 vzdelávaní akreditovaných ministerstvom školstva je málo. Kde by už naša spoločnosť mohla byť, ak by akreditovaných vzdelávaní bolo aspoň 5 000? Alebo ak by sa zaviedla pre učiteľov aj tretia kvalifikačná skúška!


Odkazy:
http://www.komoraucitelov.org/clanok-224-vyhodnotenie-dotaznika-ku-kariernemu-rastu-a-kreditovemu-systemu-zakon-c-317-2009.html

https://www.scribd.com/doc/253055543/Stav-%C4%8Derpania-eurofondov-za-obdobie-2007-2013#download

http://www.monitoringfondov.eu/

SkryťVypnúť reklamu
reklama


 

Ján Macek

Ján Macek

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Je lepšie plávať mimo hlavného prúdu. Zoznam autorových rubrík:  Ukrajinská krízaSúkromnéŠkolstvo

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu