Od polovice marca majú deviataci učenie na háku

Autor: Ján Macek | 8.4.2014 o 19:30 | Karma článku: 18,77 | Prečítané:  13400x

Nedávno sa naši žiaci zúčastnili pilotného testovania PISA 2015. Ako učiteľ informatiky som bol zodpovedný za správny technický priebeh testovania. Sledoval som žiakov pri testovaní a dumal nad tým, prečo úroveň vedomostí slovenských žiakov klesá.

Nastavil som 40 počítačov, odštartoval žiakov a myslel si, že práca pre mňa skončila. Omyl. Keď žiaci začali riešiť rôzne úlohy, ktoré simulovali reálne situácie v bežnom živote, tak ma dozor konajúca kolegyňa začala volať k niektorým žiakom. Vraj program zamrzol a žiak nemôže prejsť na ďalšiu otázku. Po kratučkom preskúmaní problému som ale zistil, že nič nezamrzlo. Žiakovi sa akurát nechcelo klikať a čítať. Žiak sa čudoval, že nemohol obísť úlohu a myslel si, že je chyba v programe. Program nechcel žiaka pustiť ďalej, kým neodklikne jednu zo štyroch možností v simulovanom internetovom čete. Zamrzol teda on a nie počítač.

Zbežne som si pozeral úlohy. Neboli urobené suchopárnou formou, boli celkom zaujímavé a zábavné, reflektovali témy dnešnej doby, nútili rozmýšľať. Rozmýšľanie ale niektorým zrejme spôsobovalo ťažkosti. Hlavne tým žiakom, ktorí sa roky v škole a doma málo učili a nezískali tak na základnej škole dostatok základných vedomostí. 

Po prvej sérii úloh som sa pýtal žiakov, či sa im test páčil a či ho chcú naozaj urobiť čo najlepšie. Z 37 testovaných žiakov len 8 žiakov vyjadrilo snahu urobiť test najlepšie, ako sa len dá. Pre 19 žiakov bol test otravnou a nudnou záležitosťou, ale vyjadrili sa, že ho chcú urobiť aspoň dobre. 8 žiakov to malo totálne na háku a neunúvali sa k tomu povedať ani mäkké f. Tým 8 žiakom sa nechcelo tie úlohy ani len prečítať! Testovanie zobrali ako vypĺňanie tiketu. Rýchlo odklikať, nech už máme čím skôr pokoj!

Nedostatok motivácie a snahy urobiť test čo najlepšie ma zarazil. Domnievam sa, že to bolo ovplyvnené atmosférou v deviatych triedach po absolvovaní "Testovania 9". A aká je vlastne atmosféra v deviatych ročníkoch od marca do konca júna?

Deviataci po "Testovaní 9" sa v škole už len vezú a túžobne čakajú na koniec júna. Ak nebodaj natrafíte na žiaka, ktorý má chuť tromfnúť spolužiakov vo vedomostiach, tak...neuverím, to nie je možné!!! U deviatakov pominula dokonca aj všedná snaha o dobré a nebodaj aj výborné známky. Aj tí najlepší deviataci do konca šk. roka postupne upadajú do letargie. Z letargie ich občas vytrhnú len činy žiakov so silnou individualitou a nedostatočnou výchovou, ktorí súťažia v tom, kto urobí väčšiu somarinu a zaujme tak pozornosť ostatných. U deviatakov prevláda pohoda, klídek a u niektorých aj tabáček za školou. Nuda sa v deviatych ročníkoch dá krájať na veľmi hrubé kúsky. Atmosféra v škole, v deviatom ročníku, stojí za figu.

Je to škoda. Atmosféra v triede a škole je totiž veľmi dôležitá a patrí do trojice faktorov, ktoré najviac ovplyvňujú výsledky žiakov. Na prvom mieste je kvalita učiteľa, potom rodina a nakoniec atmosféra na vyučovaní. Ostatné faktory, ako sú osnovy, plány, učebnice či materiálne vybavenie škôl sú už len kozmetické prkotiny. Každý učiteľ môže dlho rozprávať o tom, že každá trieda a škola je iná. Vtedy hovorí o atmosfére na vyučovaní.

Testovanie 9 je míľnikom v živote školáka základnej školy. Po testovaní mnohí deviataci so základnou školou vnútorne skončili, motivácia mať aspoň dobré známky mizne ako májový sneh v Podunajskej nížine. Mnohí učitelia to veľmi dobre vedia, ale napriek tomu sa snažia s deviatakmi niečo robiť. Niektorí sa už nesnažia a chcú len prežiť. Sem tam prídu momenty pedagogického zúfalstva, keď sa vytasia zbrane ťažkého kalibru. Napríklad vyhrážanie sa prepadnutím, dvojka zo správania. Ale keďže sa chce každý tých lenivých deviatakov zbaviť, tak v drvivých prípadoch to začína a končí vo verbálnej rovine.

Medzi učiteľmi deviatych ročníkoch neraz počujete, že testovanie žiakov by sa malo posunúť na máj. Bohužiaľ byrokratická mašinéria prijímania na strednú školu, neochota NÚCEMu sa prispôsobiť, to nedopustia. V školstve nie je totiž dôležité kvalitné vyučovanie, ale byrokracia. Už dlho je nepísaným zákonom, že školy sa podriaďujú nezmyslom, ktoré vymyslia politici čo nikdy neučili, alebo byrokrati, ktorí chcú, aby ich zadok na úradníckej stoličke bol neodlepiteľný a dnes už aj pozlátený.

Všetci čo učili už v 90. rokoch si určite spomenú na to, že niekedy neexistoval žiaden NÚCEM a stredné školy si dokázali samé vybrať svojich študentov. Ako to len vtedy bez NÚCEMu dokázali?

O prospešnosti celoslovenského testovania môžeme diskutovať, či polemizovať. Napríklad neodškriepiteľný fakt je, že jeho načasovanie robí učiteľom na základných školách problémy. Ďalší fakt je, že od vzniku NÚCEMu (2008), úroveň vedomostí žiakov nestúpla, len klesla. Je ale fakt, že priamu a prvotnú príčinu na tom NÚCEM nemôže mať. NÚCEM je len jedno z koliesok zle nastaveného systému.

Dnešní deviataci majú jednoducho od polovice marca školu na háku. Ich prístup by sa zmenil možno len vtedy, ak by ich učil svätý Komenský (a musel by mať mimochodom v učení absolútnu slobodu), prípadne ak by "Testovanie 9" bolo v máji, či demografický pokles nenechal prázdne stoličky v triedach stredných škôl, prípadne by sa komplet prerobili a nastavili kolečká v našom školskom systéme.

Deviataci sa prispôsobili. Správajú sa racionálne. Tí priemernejší a slabší majú malú motiváciu dostať sa na nejakú výborne hodnotenú strednú školu, ktorá si dokonca vyberá. Museli by sa učiť a veď na čo?! Šedý priemer vie, že sa dostane takmer všade. Neschopnosť NÚCEMu presunúť testy na máj sa už len javí ako posledné požehnanie pre umierajúcu motiváciu šedej masy. V deviatych ročníkoch panuje nehybná inverzia bez akéhokoľvek náznaku vánku a o nejakej turbulencii môžu učitelia len snívať.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?