Od otrokov v školách, až po vyhodených 15 miliónov €

Autor: Ján Macek | 28.5.2013 o 19:45 | Karma článku: 19,26 | Prečítané:  6687x

Nikdy by som si nepomyslel, že o rovnakej veci budem písať dvakrát za veľmi krátky čas. Dôvodom je "Depistážny prieskum" uskutočnený na cca 1300 školách. Niektorí riaditelia a riaditeľky škôl odmietli tento prieskum urobiť. Klobúk dole pred nimi! Neurobili zo svojich podriadených otrokov. A tí čo urobili, tak zrejme rozmýšľajú inak a neuvedomili si, prípadne zabudli, že aj keď chcú pre školstvo len to dobré, tak je užitočné o niektorých veciach so svojími kolegami diskutovať a dohodnúť sa. Uskutočnený prieskum mi spôsobil zvýšenú aktivitu v mozgu, spojenú s posunom žalúdka o 5 centimetrov nahor. Tak som sa rozhodol, že sa tu vypíšem a potom možno prídem na normálnejšie myšlienky.

Problém pracovnoprávny

Riaditelia škôl dostali z ministerstva list plný vznešených fráz, v ktorom bola aj takáto formulácia: "Dovoľujeme si Vás, vážená pani riaditeľka, vážený pán riaditeľ, požiadať o súčinnosť s poverenými pracovníkmi CPPPaP vo Vašom okrese." Ako si túto vetu má riaditeľ školy vysvetliť? Po prvé musí, alebo nemusí sa jeho škola zúčastniť tohto prieskumu? Každá riaditeľka, každý riaditeľ, je povinný vypisovať a zasielať rôzne štatistiky, ktoré požaduje zriaďovateľ, alebo ministerstvo školstva. Pre riaditeľa školy sa tu pri tejto formulácii listu od štátneho tajomníka Chudobu, vynára dilema. Keďže mnohí riaditelia si nechceli vytvárať problémy, tak spomínaný depistážny prieskum nariadili vypracovať svojim podriadeným. Nariadili! Máloktorá učiteľka, máloktorý učiteľ, s iným názorom, mal a má chuť ísť do konfliktu s nadriadeným, a tak túto ďalšiu byrokraciu s odporom vypísal(la). Riaditelia škôl nechceli riskovať problémy, učitelia nechceli riskovať problémy. No fajn, chceli to mať z krku.
Ale tu sa nám vynára nebezpečný precedens! Ministerstvo školstva usúdi, že v budúcnosti môžu učitelia vypisovať akýkoľvek prieskum či dokument, hocičo čo je spojené s čerpaním eurofondov, opäť a to zadarmo. Problém je, že ZADARMO! Je to pre Brusel ok?
Pri čerpaní peňazí z projektov EÚ sa pre fyzickú osobu pracujúcu na europrojekte, vynárajú dve možnosti. Alebo uzavrie pracovný pomer, alebo urobí časť prác na Dohodu. V prípade "depistážny prieskum" nebola splnená ani jedna. Učitelia dostali príkaz od nadriadeného a museli to vyplniť. Ak by sa tak nestalo, tak im hrozil možný postih, nedoržania príkazu nadriadeného. Učitelia sa de-facto stali otrokmi!

Problém ochrany osobných údajov

V novinách Nový čas a v TV Markíza odozneli vety o tom, že projekt útočí na súkromie rodiny a bez vedomia či súhlasu rodičov sa zbierajú údaje o ich deťoch. Bolo mi vysvetlené, že všetky údaje ostanú na škole a že na ústredie projektu pôjdu len číselné údaje. Tak toto vôbec neviem posúdiť, viem ale, že akékoľvek údaje sa dajú a môžu zneužiť a že mi chýba nejaká presná formulácia, respektíve pravidlá toho, čo môže a nemôže škola robiť. Bol som ubezpečený, že k úniku súkromných údajov nedôjde. Ale čo ja viem? Nemal by takéto háklivé veci riešiť priamo psychológ v škole a to len za prítomnosti rodičov?

Problém etický (už som písal, ale ešte raz)

Je normálne, ak niekto dostane za prácu na europrojekte 50 000 € a niekto nič? Som presvedčený, že nie.

Problém hovorcu ministerstva školstva pána Kaliňáka

Hovorca ministerstva školstva pán Kaliňák na oficiálnej stránke "neobmedzene" napadol redaktora Nového Času a predsedu NŠO pána Sebelédiho a napísal toto - "zamieňa hrušky s jablkami a financie z eurofondov vyčlenené na skvalitňovanie práce učiteľov so mzdami zamestnancov školstva." a toto - "financie z eurofondov nemôžu byť používané na platy učiteľov". V poriadku. Nech potom pán Kaliňák vysvetlí aj to, ako je možné, že pri iných europrojektoch čerpaných v školstve učitelia uzatvárajú Dohody o vykonaní práce? V tomto prípade hovorca ministerstva prinajmenšom zavádza verejnosť, ale na to si tí, čo už dlhšie sledujú jeho výroky, zvykli. Možno by bolo vhodné, ak by sa funkcia "hovorcu MŠ", premenovala na funkciu "zavádzača verejnosti MŠ".

Problém hodnovernosti prieskumu

Mám tu ešte jeden postreh určený psychológom a pracovníkom, ktorí budú depistážny prieskum vyhodnocovať. Vážení vedci psychológovia! Výsledky vášho prieskumu budú stať za figu borovú! Mnohí moji kolegovia sa totiž na váš prieskum vykašľali, prieskum znehodnotili nepravdivými údajmi a popísali tam nuly. Chceli ušetriť čas. Ako psychológovia by ste mali vedieť prečo. O nátlaku a neetickosti som už písal...

A ďalej už bez problémov, alebo nie?

Upozorňujem súdruhov z ministerstva školstva, že takmer všetci moji kolegovia by privítali detského psychológa na našej škole a že sa nemusia zbytočne robiť tieto drahé euroexperimenty. Ale to by ste súdruhovia museli presunúť peniaze od sponzorov do školstva. Pri 4 % z HDP na školstvo to asi nehrozí.

Tento projekt je len vyťahovanie peňazí z peňaženiek daňovníkov. Ešte raz opakujem, ako v predošlom blogu, že môže sa stať to, že Brusel narazí na nezrovnalosti, napríklad na to, že zber údajov robili hromadne a zadarmo otroci z 1300 slovenských škôl a rozhodne sa neposlať peniaze.

Vážení daňovníci! Iste vás nepoteší, že vašich 15 000 000 € pôjde zo štátnej pokladnice na podivuhodný projekt. Iste ste si všimli, že školy sú zanedbané, z učiteliek a učiteľov cítiť pach nízkych platov a stále ešte totality a zrejme by ste chceli, aby sa radšej riešili tieto náležitosti. Potom sa prosím obráťte na ministerstvo školstva, teda pánov ktorí sú momentálne za čerpanie viac ako 200 miliónov zodpovední a pýtajte si peniaze, minuté v súvislosti s depistážnym prieskumom na toto:

Personálne výdavky interné - 2 067 725,52 € (niekto plat dostane, niekto nie)
Materiál, nájom priestorov, telekomunikácie, energie etc. - 417 420,50 € (pozor na 2 násobný nájom)
Monitoring a hodnotenie projektu - 38 328,00 € (už sa monitoruje zadarmo)
Publicita a informovanosť - 202 901,00 € (pošlite pár bubákov aj mne ..)
Notebook alebo desktop - 4142 ks - 2 316 620,60 € (klesnú nám prípady porúch správania u detí?)
Aplikačný software - 4142 ks - 1 385 043,38 € (čo to bude?)
Digitálny fotoaparát - 2868 ks - 375 421,20 € (asi budú fotiť problémových žiakov)
Multifunkčné zariadenie -  2868 ks - 457 331, 28 € (multifunkčne riešenie problémov s deťmi?)
Televízor - 2868 ks - 1 293 496,68 € (asi budú celé noci pozerať filmy, napríklad Forrest Gump)
Elektronické didaktické pomôcky - sád 4142 - 660 483,32 (tak tu som úplne vedľa..)
Tvorba edukačného portálu - 521 580,76 € (odporúčam websnadno a iné hostingy...)
Rôzni experti - 438 402,06 € (expertov je stále málo...)
Vzdelávanie pedagogických zamestnancov MŠ - 1 039 017,47 € (to som netušil, že zamestnankyne  MŠ sú nevzdelané)
Odborné stáže a odborné exkurzie - 403 157,00 € (ako to vyzerá v ešte šibnutejšej krajine?)
A už sa mi nechce...prečítajte si všetky sumy TU.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?