Miesto čističa Savo, Chanel N° 5 !

Autor: Ján Macek | 12.5.2013 o 17:17 | (upravené 12.5.2013 o 18:03) Karma článku: 18,34 | Prečítané:  1117x

Predstavte si, že by ste nášmu ministrovi školstva pánovi Čaplovičovi zverili prevádzku verejných záchodov. Ak by sa pán Čaplovič ako šéf záchodov správal rovnako ako vo funkcii šéfa školstva, tak by pravdepodobne záujemcov o uľavenie si, čakali špinavé zanedbané staré smradľavé záchody, v ktorých by sa vznášala vôňa z Chanel N°5. Pán Čaplovič by zrejme miesto vyčitenia záchodov chlórnatým roztokom Savom, použil voňavku. Kartón voňaviek by samozrejme nakúpil cez eurofondy. Pred záchody by dal s požehnaním Bruselu tabuľu, kde by si zákazníci prečítali, aké úžasné vône sa vďaka eurofondom na verejných záchodoch vyskytujú.

Eurofondy. Požehnanie, alebo prekliatie? Geniálne, prípadne hlúpo (záleží na uhle pohľadu), vymyslené prerozdeľovanie daní z bohatých krajín do chudobných krajín, na ktorých sa legálne živia vynikajúco platení byrokrati niekde v Bruseli a legálne, pololegálne a aj nelegálne rôzne eurofondové mafie u nás.

Ako učiteľa ma prirodzene zaujíma, na čo použije eurofondy pán minister školstva. Keď som si o tom prečítal pár článkov v HNonline.sk, tak som dospel k jednoznačnému záveru. Rozhodol sa minúť 200 miliónov eur (6 milárd Skk!!!) na kraviny!

Prepáčte mi môj expresívny slovník, ale minúť 25 miliónov € na tzv. Národnú sústavu kvalifikácii, kde výsledkom bude webová stránka, na ktorej sa pravdepodobne dozviete úžasné fakty, napríklad že cukrár pečie koláče, zverolekár lieči zvieratá a že vodoinštalatér neplombuje zuby, ale vodovodné trubky, ma znervózňuje. Znechucuje ma, že úrad zvaný ŠIOV, dostane na "Rozvoj stredného odborného vzdelávania" 44 miliónov €. Ďalej majú minúť 20 miliónov na niečo s názvom " Podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy zameranej na rozvoj pracovných zručností a práca s talentami". Dokázali by takýto názov vymyslieť v krajine zázrakov, ktorú navštívila Alica?
Ďalších 25 miliónov € má dostať NÚCEM. Bude sa testovať a testovať. Zdokumentuje sa to, čo je už každému dávno jasné, teda to, že naše školstvo ide dolu vodou. Ďalej ma znervózňuje, že sa vyhodí 12 miliónov na nákup počítačovej techniky pre úrady priamo riadené ministerstvom školstva. V situácii, keď učitelia musia ručne vypisovať rôzne nezmyselné  papiere, či vyčiarkovať správnym smerom rôzne prázdne kolónky, je minúť ďalšie peniaze na IKT techniku pre úradníkov to isté, ako darovať pravekému človeku mobil. Ďalšie príklady už radšej neuvádzam, nájdete toho na webe dosť. Pre mňa sú to bludy, ktoré naše školstvo nijako významne nezlepšia.

Rozmýšľam,či bynebolo pre školstvo efektívnejšie vyhodiť tých 200 miliónov € z vrtuľníka, niekde kde šaškujú žltí učitelia. Aký prospech bude mať toto čerpanie eurofondov? Chýba mi analýza, alebo aspoň zamyslenie sa nad tým, či nášmu školstvu počas čerpania eurofondov nepribudnú ďalšie nečakané externé náklady, ktoré započítané určite nie sú. Po dvadsaťročných skúsenostiach v školstve to jednoznačne vidím na pribúdanie byrokracie a pribúdanie ďalších úradníkov a ďalších nevyhnutných riadiacich článkov. A to bude stáť daňovníkov ďalšie a ďalšie peniaze. Verím tomu, že v súvislosti s čerpaním eurofondov na uvedené čudesnosti, bude byrokracia bujnieť a bujnieť.

Niekto vie peniaze vytvárať, niekto zas míňať. Experti v Bruseli, naša vláda, pán minister a jeho suita úradníkov vie peniaze míňať. K vytváraniu zrejme nikdy nepričuchli. Problém je, že peniaze míňajú na hlúposti. Kladiem si otázku, čo by urobil s eurofondami v školstve dobrý hodpodár?

Vieme dobre, že na našich školách sa dvadsať rokov šetrilo. Štát ma voči školám obrovský deficit. Dlhé roky sa tu školstvo nepovažovalo (z zrejme stále nepovažuje) za investíciu, ale za výdavkovú príťaž. Zanedbané školy sú len zrkadlom tejto filozofie. Aby ste si urobili obraz o stave škôl, tak sa stačí prejsť okolo mnohých nezrekonštruovaných škôl a čo vidíte? - školské ihriská a športoviská už ani neexistujú, padá omietka, zhnité okná môžu hocikedy spadnúť niekomu na hlavu a to sú tie najneprehliadnuteľnejšie príznaky úpadku nášho školstva. Nehovoriac o klesajúcej úrovni vedomostí žiakov a študentov.

Človek so sedliackym rozumom by v prvom rade investoval do škôl a zvýšenia učiteľských platov a nie úradov a podivuhodných projektov. Za 200 miliónov  € by sa dalo zatepliť a kompletne zrekonštruovať cca 100 väčších škôl. Aj keď by zhruba 20 % z ceny rekonštrukcie zhltli naschvál predražené práce a samozrejme úplatky, tak by aspoň ľudia v chudobnejších krajoch Slovenska mali prácu a po zateplení by daňovníci ušetrili na prevádzkových nákladoch škôl. Následne by peniaze ušetrené na kúrení, mohli byť presunuté na zvýšenie podpriemerných platov učiteľov.

Dávam si aj otázku, čo by sa stalo, ak by sme eurofondy v školstve nemali? Bez eurofondov by tu napríklad nebol prinajmenšom podivuhodný „Operačný program Vzdelávanie", neboli by tu všelijaké kreditné školenia, neboli by centrálne predražené nákupy počítačov pre školy, predražené nezmyselné projekty, rôzne merania a testovania, podpory niečoho, čo nepotrebuje podporu etc..

Zoberme si len také kreditné školenia, na ktoré ide veľa peňazí z eurofondov. Všimol si niekto za pár rokov, či kreditománia v školstve zdvihla kvalitu školstva? Obávam sa, že je to naopak. Bez kreditných školení by sa učitelia a vedenie škôl venovali tomu, čo je najdôležitejšie, na učenie žiakov a študentov a nie na pobehovanie po školeniach. Kreditné školenia mali byť už z dôvodov neefektívnosti dávno zrušené! Ale Bruselu je to zrejme jedno a zodpovední politici a úradníci v treťom najskormupovanejšom štáte v Európe sa len spokojne usmievajú.

Eurofondy tvoria dnes takmer štvrtinu rozpočtu pre školstvo. Eurofondy vytvárajú ilúziu toho, že sa naše školstvo skvalitňuje. Eurofondy pomáhajú politikom klamať voličov, že majú o školstvo vážny záujem. Eurofondy podporujú korupciu, klientelizmus a nehospodárnosť. Na eurofondoch nezbohatne spoločnosť, ale len pár vyvolených, čo sú pri prameni, určujú byrokratické pravidlá, alebo majú výsadu sa pod projekt podpísať, či sú spriaznení s dôležitými figúrkami v politických stranách.

V školstve platí jedna axióma. Kvalita školstva je priamo úmerná od množstva kvalitných učiteľov. No a všimol si niekto za tých pár rokov, odkedy sa v školstve čerpajú eurofondy, či sa zvyšuje kvalita školstva? Všimol si niekto, či sa do školstva začali hrnúť tí najšikovnejší mladí ľudia?

Je vôbec nejaký rozdiel medzi našim školstvom a fiktívnymi záchodmi s vôňou Chanel N° 5?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?