Vychádzajúc z medzinárodných porovnaní sa v správe identifikujú dve príčiny zaostávania Slovenska v objeme výdavkov na školstvo v porovnaní s HDP. Prvou je nízka priorita financovania školstva v porovnaní s niektorými inými oblasťami financovanými z verejných zdrojov. Druhou príčinou je, že SR má v porovnaní s priemerom ostatných krajín zhruba iba 75 % rozsah verejného sektora vo vzťahu k HDP.
SR sa pravidelne zúčastňuje medzinárodných meraní realizovaných medzinárodnými organizáciami OECD a IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement).
Podľa štúdie McKinsey dosahuje Slovensko v týchto meraniach celkovo priemerné výsledky. V kategórii 23 krajín s úrovňou financovania na žiaka zodpovedajúcou úrovni financovania na Slovensku mu však z hľadiska dosiahnutých výsledkov patrí druhé miesto.
Vo všetkých medzinárodných štatistikách o financovaní školstva sa Slovensko pohybuje na posledných miestach rebríčkov. Prejavuje sa to samozrejme aj v tom, že naši učitelia, najmä v regionálnom školstve, majú platy o niekoľko desiatok percent nižšie ako ich kolegovia v iných krajinách. Na tento problém nás explicitne upozornila aj Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj OCED pri príležitosti zverejnenia Ekonomického prehľadu SR 2012, v ktorom ako jednoznačné odporúčanie uviedla zvýšenie platov učiteľov.
Čiastkové ciele, ktoré spolu tvoria strategický cieľ, sú nasledovné:
1. Dostatočne financované a efektívne fungujúce školstvo systémovo podporujúce kvalitu
2. Kvalitný, spoločensky rešpektovaný a primerane odmeňovaný učiteľ
Jedno z hlavných odporúčaní OECD uverejnené v dokumente Ekonomické prehľady OECD - Slovenská republika zverejnenom v decembri 2012 obsahuje aj nasledovný text: „Zvýšiť platy učiteľov súčasne s opatreniami zvyšujúcimi efektívnosť systému". Naplnenie tohto odporúčania si vyžaduje uskutočniť dve veci: zabezpečiť pre školstvo viac finančných prostriedkov a prijať opatrenia, ktoré zvýšia efektívnosť ich využívania.
Pridávam ešte graf zo správy, aby ste videli, aký je pomer žiakov na jedného učiteľa u nás a vo svete:
Ako je vidieť, každý si tú správu môže vysvetliť po svojom. Pán minister si ju vysvetlil tak, že je v školstve neporiadok a je neefektívne. A kto za to môže? Pani učiteľka z I.A? S pánom ministrom jednoznačne súhlasím v tom, že je potrebné urobiť v školstve štrukturálne zmeny. Veď napríklad v školstve máme veľa byrokracie, nezmyselné kreditné školenia, ktoré tiež niečo stoja, veľa zbytočných vysokých škôl, etc. Už ma len zaujíma, ako tie zmeny budú vyzerať. Aké zmeny nás môžu čakať?
Je možné, že to bude takto. Začne sa asi tým, že pani učiteľke z I.A pridáme o päť desať žiakov viac, pridáme jej ďalšie papierovačky a potom už len budeme čakať na kvalitu. Až po deviatich rokoch zistíme, že kvalita vzdelanosti stúpla, potom jej zvýšime plat. Ak z nejakých neindentifikovateľných príčin nestúpne, tak jej plat nezvýšime. Aké jednoduché!