reklama

Mimovládky vyzývajú konštruktívne reagovať. Ok. Tak teda reagujem.

Po uverejnení otvoreného listu učiteliek z Dobšinej, zareagovali aj predstavitelia mimovládnych organizácii v „Liste učiteľkám". Vládne organizácie sa neozvali, pravdepodobne majú veľa práce s pečiatkovaním a podpisovaním papierikov, určite budú reagovať až tak o 30 dní, prípadne sa na všetko zabudne. Mimovládky teda, vyzvali nás učiteľov, ku konštruktívnej diskusii o tom, čo treba urobiť, kým nebude neskoro. Keďže som učiteľ, tak som sa rozhodol "konštruktívne" zareagovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Mám takúto konštruktívnu reakciu. Aspoň dúfam. Určite to nebude nič nového pod Slnkom...

1. Zobrať materské prídavky všetkým sociálne neprispôsobivým. Bielym, čiernym, zeleným, modrým, ružovým, to je jedno. Nebolo by lepšie kompletne zrušiť materské prídavky a miesto nich zaviesť odpočet z dane na dieťa? Pracujem? Robím niečo pre štát? Môžem si to odpísať z daní. Tí čo sú nie vlastnou vinou nezamestnaní, tak tým to plne vynahradiť v škole. Pre ich deti zadarmo všetky učebné pomôcky, raňajky, desiata, obed a olovrant, ale aj krúžky a letné tábory. Ale v hotovosti ani cent!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Urobiť všetko pre to, aby si tí občania, čo sú dlhodobo nezamestnaní, všetky prídavky a dávky odpracovali. To by sa samozrejme automaticky týkalo všetkých občanov, ktorí sú dlhodobo nezamestnaní, napríklad viac ako rok. Ošetriť zákony tak, aby nedošlo k zneužívaniu a obchádzaniu systému.

3. Prísne dodržiavať všetky zákony, hlavne tie o rodine a hygiene! To je záležitosť štátnych orgánov, ktoré totálne zlyhávajú! Aká efektívna je spolupráca štátnych orgánov so školou (sociálka, rôzne úrady) vieme. Nie je efektívna, prípadne nie je vôbec. Učitelia vypisujú všelijaké papiere, ktoré nič neriešia. Navrhujem, aby v školách, do ktorých chodia deti z problémových osád, boli každé ráno prítomní, policajt, sociálny pracovník, ale aj zamestnanec mimovládky. Opatrenia? Napríklad za dovedenie špinavého zavšivaveného dieťaťa do školy by dostali rodičia okamžite 3 dni verejnoprospešných prác! Ak by sa to opakovalo často, tak by im boli odobrané deti do internátnej školy. Na verejnoprospešných prácach by si neprispôsobiví občania napríklad postavili záchody, likvidovali odpad v okolí osady. Materiál použitý na "zveľadenie" ich osád, by si pekne museli odpracovať. Špiny a bordeľu je na Slovensku dosť! Čo tak čistiť okolie potokov, ciest, zametať ulice, likvidovať čierne skládky, sadiť stromy atď.?

4. Žiadne pomôcky deťom nedávať domov, nech majú všetko v škole. Zo školy si nosiť domov len zošity na vypracovanie domácej úlohy.

5. Zaviesť povinnú predškolskú dochádzku, aspoň 2 roky pred 1. ročníkom ZŠ. Ja viem, že štát bude musieť hľadať peniaze, ale poznáte tu knižku "Všetko čo som sa naučil, som sa naučil v Materskej škole"?

6. Otázka je, či sú internátne školy dobrou voľbou. Ja si myslím, že áno. Do internátnych škôl by mali byť povinne zaradené tie dievčatá a chlapci, ktoré žijú s rodičmi v katastrofálnych hygienických a sociálnych podmienkach. Od čoho máme sociálnych pracovníkov? Pozitívne príklady už máme. Napríklad Súkromné osemročné gymnázium Zefyrina Jimenéza Mallu s vyučovaním rómskeho jazyka pre rómske deti v Kremnici s internátom.Upriamil by som pozornosť na výchovu dievčat. Keď prídu v cigánskych osadách dievčatá do puberty, tak okolo 12 -13 rokov, tak by bolo dobré umiestniť ich tiež do internátnej školy, kde by sa učili okrem bežného učiva, aj základným manuálnym domácim prácam, posilneniu hygienických návykov, sexuálnej osvete. Najlepšia antikoncepcia je nakoniec vzdelanie! Verím tomu, že by rapídne klesol počet narodených detí v osadách. Túto úlohu zveriť aj cirkvi. Cirkev nech sa nezameriava na Afriku, ale nech buduje s plnou podporou štátu misie pri osadách. Myslím, že cirkev má v tomto veľmi dobré skúsenosti, stačí sa pozrieť do dejín, stačí si všimnúť, čo dokázali s Cigánmi napríklad aj Jehovisti. Uvedomme si, že dievčatá z cigánskych osád, by mali byť pod maximálnym dozorom. Nestávalo by sa to, že v 13 - 14 rokoch porodia prvé dieťa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

7. Čo po škole? Najväčší problém sa nám vynára, keď deti dovŕšia povinnú školskú dochádzku. Čo ak sa vrátia späť do zanedbaného sociálneho prostredia, z ktorého vyšli a prispôsobia sa väčšine v osadách? Dôvody sú rôzne. Nezoženú si prácu, obživu, môžu naraziť na rasizmus a predsudky. Potom investície štátu do týchto detí sa môžu ukázať ako zbytočné. Je potrebné si uvedomiť, že takýto program resocializácie, alebo ako to mám nazvať, je záležitosť aspoň na dve tri generácie a musí byť maximálne komplexný a koordinovaný! Tu patrí veľká úloha štátnym inštitúciam a organizáciam. Mimovládky samé nezmôžu nič. Výsledky sa neukážu za rok, ani za desať rokov, možno prvé pozitívne výsledky budú o dvadsať rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tu sa vynára otázka, či bude mať na to spoločnosť, štát, dostatok peňazí? Dnes sa na školstvo v SR dáva málo peňazí, momentálne len 4,4 % a to ešte skoro štvrtina z toho sú európske fondy. Menej % z HDP dnes už dáva len Bulharsko, Rumunsko a Grécko. Ak by sa sme sa dostali aspoň na 6 % z HDP, tak by to bolo výborné. Mimochodom, je to jeden z hlavných cieľov programu našich Nových školských odborov a myslím, že to požaduje aj OZPŠaV.

To je asi tak všetko, čo mi v rýchlosti napadlo. Ešte pridám pár viet...

Nie je prekvapením, že primárnou témou v diskusii pod uverejneným otvoreným listom sa stala debata o "neprispôsobivých Cigánoch", nie o školstve ako takom. Nuž, nečudujem sa. Ľudia tu majú problémy ako vyžiť, hlavne tu na východe a na druhej strane vidia, že ich daňami sa plytvá a ešte sa aj rozkrádajú. Problém Slovenska vidím v tom, že väčšine ľudí vadia malí zlodejíčkovia, ale až tak nevadia superzlodeji, ktorí sa ešte nadôvažok drzo tvária ako celebrity. U nás je to skrátka tak - Ukradneš sliepku si zlodej, ukradneš miliardu, politici si s tebou dajú kolu. Najväčší problém teda vidím v tom, že občania Slovenska sú pasívni v správe vecí verejných, rezignovali, čakajú na zázrak, nevytvárajú tlak na zvolených politikov, ich občianska aktivita končí vhodením volebného lístka do volebnej urny. Mne to ale pripadá, ako také ticho pred búrkou.
Čo som si všimol, tak mnohí diskutujúci „mimovládky" veľmi radi nemajú. Prečo? Veď nechcú nič zlé. Možno je to preto, lebo aj keď sa mimovládky snažia urobiť pre spoločnosť niečo pozitívne, tak zrejme nezvládajú komunikáciu s verejnosťou a miesto toho, aby sa snažili získať si verejnosť na svoju stranu, tak ju obviňujú z rasizmu a iných blbostí.

Ján Macek

Ján Macek

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Je lepšie plávať mimo hlavného prúdu. Zoznam autorových rubrík:  Ukrajinská krízaSúkromnéŠkolstvo

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu