Ide to aj bez papierových učebníc

Autor: Ján Macek | 8.8.2011 o 11:10 | Karma článku: 3,91 | Prečítané:  1612x

Pán minister školstva povedal, že nepozná krajinu, v ktorej by tak masovo chýbali reformné učebnice, ako u nás. Nuž, ja ich poznám. Napríklad Somálsko, Bangladéš, Etiópia, Kongo, Sierra Leone, Tanzánia, India, Pakistan, Keňa atď., je ich skrátka veľa. Pán minister by si teda nad chýbajúcimi učebnicami vôbec nemal lámať hlavu, veď je to vo svete bežné a mal by to zobrať ako výhodu a príležitosť! Nemáme učebnice? No a čo! Veď máme na každej škole počítače a internet. Šikovný učiteľ posadí žiakov pred počítač, ukáže im zopár základov, napríklad ako funguje google, bing, googletranslator, youtube, qwiki, wikipedia, prehrávač multimédií a nemusí čakať na zázrak, teda na dodanie učebníc.

Na našej zemeguli veľmi veľa detí nemá učebnice (dokonca ani učiteľov), tak prečo by sme ich mali mať u nás? Aj tak ich naša štátna mašinéria nevie zabezpečiť, tak ako iné oveľa dôležitejšie veci. Učitelia už dávno nečakajú na učebnice, ale učia z prekopírovaných textov, vytlačených webových stránok a z hocičoho čo príde pod ruku a má nejakú kvalitu. Tam hore si možno zatiaľ myslia, že učitelia od zúfalstva nad nedostatkom učebníc zbožne pozerajú v triede na povinne vyvesenú preambulu ústavy... Slovenskí učitelia, tú armádu úradníkov čo nevie ani učebnice zabezpečiť, vlastne vôbec ani nepotrebujú. Ministerstvá a úrady len zavadzajú a vymýšľajú väčšinou nezmysly. Ak aj niečo zaujímavé na tom našom ministerstve školstva vymyslia, nevedia to dotiahnuť do konca, prípadne to pobabrú. Slovenskí učitelia by boli vďační ministerstvu školstva len za jednu vec. Keby zabezpečilo, aby im už konečne zdvihli plat.

Samozrejme, nejaké učebnice by sa zišli. Oproti internetu je učebnica dobrá v tom, že je v nej metodicky určitá logická nadväznosť učiva. Žiak sa najprv musí naučiť niečo na začiatku učebnice a potom možno pochopí, čo sa píše na konci učebnice. Žiak je dobrou učebnicou vedený za ručičku, má to svoje výhody a nevýhody, tak ako všetko čo vytvoril človek. Medzi nevýhody by som zaradil to, že žiak často stráca radosť z učenia. To viete. Keď vám niekto niečo neustále diktuje, máte toho potom plné zuby. Učebnice nám skrátka treba, ale mohli by byť už iné, elektronické, zábavné, kvalitné, hypertextové, tiež lacné a hlavne by ich malo byť viac na výber. Našťastie aj na Slovensku už máme prvý pokus - Planétu vedomostí. Nuž, nie veľmi úspešný a akceptovaný pokus, ale aspoň prvý.

Papierové učebnice pomaly ale isto vymierajú. Od Gutenberga po Timothy Berners- Leeho sa toho v spôsobe vyučovania veľmi nemenilo, technológia nás nepustila. Začali to meniť až počítače a internet. Samotný internet je ale odlišný od učebníc. Je to oceán informácií. V ňom potrebujete kompas. Ten kompas je buď dobrý učiteľ, alebo nenásytná zvedavosť.

Najlepšie by bolo, keby sa to nakoniec všetko navzájom dopĺňalo. Napríklad v Hong Kongu majú niečo také...obrázok hovorí za všetko...

ucebnicehongkong.jpg

Niektoré krajiny sú dnes ďaleko pred nami. Nakoniec nevynakladajú na školstvo len 3,8 % z HDP ako u nás :( ... Majú výborné elektronické učebnice, lacný rýchly a rozšírený internet, určite dobre zaplatených učiteľov a možno aj usilovných neznechutených žiakov s obrovskou zvedavosťou.

Ešte uvediem, že mám skúsenosť s pár lenivými žiakmi čo neznášajú školu, ktorým ale príroda nadelila prirodzenú inteligenciu. Skúsenosť takú, že za rok tí lenivci zvládli lepšie komunikovať po anglicky, ako ich dnešné rýchlo kvasené angličtinárky, čo predtým učili ruštinu. Ako sa naučili po anglicky? Hrali počítačovú hru World of Warcraft. Je to MMORPG (massive multiplayer online role-playing game) , kde ste nútení okrem zabíjania príšer aj komunikovať. Bez rozhovoru s ostatnými hráčmi v hre máte problém a miesto zabitia príšery, zabijú príšery vás. Mal som žiaka čo prepadal, ale kvôli tejto hre bol ochotný naučiť sa výborne po anglicky. Škoda, že to MMORPG nemalo u toho lenivca vplyv aj na iné vyučovacie predmety...Inak v tejto súvislosti odporúčam hlavne jazykárom stránku http://www.lingq.com/cs/ (zatiaľ v češtine, možno časom aj v slovenčine?).

Najdôležitejšie je dnes naučiť žiakov čítať, písať a počítať. A potom to už v tejto internetovej dobe ide samo. Podľa indického vedca a pedagóga Sugata Mitra je možný aj samoorganizačný systém vzdelávania . Na učiteľovi ostáva už len motivovať, nadchýnať a vlastne udržiavať žiaka v stave trvalého sa čudovania nad všetkým, čo je okolo nás. Netreba čakať na zázrak, na ministerstvo, hypnotizovať učebné plány a triasť sa, že čo povie nejaký inšpektor. A keď aj náhodou nejaký príde, tak mu tiež ako deťom treba ukázať google,  translator, youtube a v prípade, že sa mentálne nachádza v 19. storočí, tak aj kalendár a ak má komplexy a pocity nenahraditeľnosti a neomylnosti, tak aj dvere. Nech sa ide sťažovať k ministrovi, ten mu tie plány a učebnice možno zabezpečí!

PS: A na záver... kto neverí, že to ide aj bez učebníc, nech si pozrie toto video...

a s titulkami  tu : http://www.ted.com/talks/lang/cze/sugata_mitra_the_child_driven_education.html

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?